Aktiviteter:

Aerobic / Gympa

Aerobic/Gympa är en gruppträning till taktvänliga och kända låtar med härligt tryck i. En träningsform som passar alla genom sin tydliga och lätta koreografi. Vi rör oss med både klassiska och nya rörelser. Aerobic/Gympa ger bra träning för hela kroppen, det är kondition blandat med styrka samt med inslag av balans. Kom och var med på ett kul pass där vi har ett stort leende på läpparna!

Tabata:

Träna högintensivt i 4 - 5 min och uppnå fantastiska träningsresultat!

Tabata är en form av högintensiv intervallträning ( H.I.I.T. ) där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd då du blandar högintensiva övningar med korta vilor under en förutbestämd tid, ofta 4 - 5 min.

Varje träningsrunda innehåller 8 repetitioner som du utför i 20 sek med vila i 10 sek mellan varje repetition. Ett runda på 4 - 5 min kan räcka, men kombinerar du flera muskelgrupper kan du träna flera rundor under samma träningspass. Du kan också kombinera Tabata med andra träningsformer, exempelvis intensivanpassad Core-träning, Konditionsträning och Styrketräning.

Core:      

Core träning är en relativt nyintroducerad träningsmetod med inriktning på mage och rygg. Grundtanken med Core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans för att användas när vi behöver det som mest. Ryggen och magen är involverad i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.

Core-träning är en typ av funktionell träning men koncentrerat på kroppens mittendel. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel. Speciellt utsatta är yrken som involverar obekväma ställningar och rörelser.

 

Zumba Toning och Zumba Fitness:

Zumba® Fitness är dansbaserad gruppträning till huvudsakligen latinamerikansk musik och världsmusik, med inslag av latinsk pop och internationella hitlåtar. Intervallträning för mer effektivitet. En träningsform som ger både fettförbränning, smidighet, kondition och koordination. Populariteten består, just nu cirka 14 miljoner utövare i 185 länder ( 140 000 orter ).

Zumba® Toning ungefär som Zumba® Fitness men med s k toningsticks, hantlar i två olika vikter; 0,45 och 1,14 kg. Styrketräning för hela kroppen till skön musik. Lite lugnare musik än Zumba® Fitness för att minimera skaderisken. Både låtar med och utan vikt  ( t ex core träning ) och alltid en Zumba® Fitness-låt. En träningsform som ger både styrka, fettförbränning, smidighet, kondition och koordination.

 

Stavgympa:

Stavgympa har sin grund i de uppvärmande rörelser som man utför innan den aktiva träningen startar. Stavarna hjälper till att få en större träningseffekt i rörlighets- och styrkeövningarna med stora rörelseutslag och bra stöd för bland annat balansträning.

Här blandas gång, spring, hopp, kombinationer och rörlighet till musik. Musiken hjälper till att göra rörelserna mer drivande, följsammare och kraftfullare. Genom att använda stavar kan man ta ut en rörelse ordentligt och i vissa balansövningar kan man få ett bra stöd med stavarna.

Särskilt bra för hjärnan har stavgympa visat sig vara. De korsvisa rörelserna som passerar kroppens mittlinje skapar nya förbindelser mellan hjärnhalvorna.

Många uppskattar att träna i grupp men det kan även sporra till en extra insats om man gör övningarna två och två. En annan fördel med stavarna är att man sitter fast med händerna i handskarna. Rörelseutslaget blir automatiskt större.

Rörlighet, styrka och kondition, syreupptagningsförmågan, allt förbättras. Stavarna belastar inte heller leder på samma sätt som vid t.ex. löpning. Stavarna främjar även rotationen i ryggraden, vilket också ökar steglängden och energiförbrukningen.

T R X:

Skapad av US Navy SEALs och utvecklad av Fitness Anywhere är Suspension Training en revolutionerande metod där man använder den egna kroppstyngden som vikt. 

Enkelt och snabbt fäster man det portabla TRX-bandet och sedan kan man säkert utföra hundratals övningar som bygger rörlighet, styrka, balans, flexibilitet, stabilitet och förebygger skador. Du är i kontroll över hur mycket du vill utmana dig själv på varje övning eftersom du enkelt kan justera din kroppsställning för att lägga till eller minska motståndet.

TRX Suspension Trainer ger en snabb och effektiv träning för hela kroppen. Den hjälper till att bygga stark och stabil bål (core), den ökar din muskelmassa samt förbättrar din muskeluthållighet. Alla kan använda TRX, från nybörjare till elit.

M R L ( mage, rumpa och lår )

Mage, rumpa och lår får sig en omgång i detta styrkebaserade pass.

Ett kanonpass för att forma kroppen!

Vi använder kroppen som redskap, inga vikter bara din egen kropp. Många övningar är att gämföra med Core som har mage som fokus.